Leonardo da VinciLeonardo da Vinci renessanssin ajan suuri maalari, maalasi vähemman kuin 20 taulua, eikä niistä kaikki ole tallella. Maalaustaiteessa da Vincin ansio on maalaustekniikan kehittäminen ja siinä siveltimen jäljen häivyttäminen. Tässä ei ole kaikki, sillä tauluihin liittyy tietoisuus maailman lainalaisuuksista. Tämän hän esittää mittasuhteina maalauksissaan. Näistä kertoo Mayakalenterin päättyminen trilogia. Mona Lisa maalausta Pariisin Louvressa, käy vuosittain katsomassa kahdeksan miljoonaa ihmistä. Tehden taulusta maailman tunnetuimman. Sillti väärin ymmärretyn taideteoksena, jopa monen pettyessä teoksen pieneen kokoon. Leonardo da Vincin havaintona ihmiskehon mittasuhteet on syytä tuntea suhteellisuuden ymmärtämiseksi. Tämä, jotta ymmärrämme olevamme suhteellisuuden mukaan mitoitettuja. Tämän tiedon tuntemalla, määritämme ilmiöissä tuntemattoman. Tämä muun muassa mahdollistaa vaatteiden ja laitteiden globaalin valmistamisen, jatkuen tästä meitä ympäröiviin asioihin. Vaikka hänen siveltimen käytöstä kirjoitetaan, oli hän perspektiivin kehittäjänä edelläkävijä. 1300- ja 1400-luvulla perspektiivi oli tauluissa havaittavana, joka tietona oli kateissa antiikin Kreikan ajoista lähtien. Olihan tuon ajan teoksissa nähtävissä tasoperspektiivi, jota taiteilijat, eivät osanneet käyttää töissään. Tieteelliset ja insinöörityöt
Home Page18.2 2020*11:40 (576 - 45934) |